Kādas tendences manāmas STEM izglītības jomā, un vai Latvijā jūtama STEM krīze? Par to raidījumā “Prāts izglābs pasauli” Ievai Siliņai stāsta RTU rektors Tālis Juhna.
Ieva Siliņa: Kādas tendences Tu redzi STEM izglītības jomā?
Tālis Juhna: No vienas puses, tev lietas ir jāsaprot dziļi, no otras puses, tev jābūt plašam skatījumam, tas nozīmē, ka pēc būtības tu izproti lietu dabu. Piemēram, ja tu mācies par mehāniku un elektroniku, tu saproti, kā lietas strādā. Bet tad ja tu gribi iet dziļāk, piemēram, par pusvadītājiem, tad tu vari nospecializēties un ļoti dziļi ieiet un izprast. Tātad tu nevari atļauties tikai nospecializēties vienā jomā, bet tev vajag to plašo un to šauro skatījumu. Līdz ar to mainās arī programmas universitātē. Eiropas Tehnoloģiju institūtā, kura alianses sastāvā ir arī RTU, veido tā saucamo General Engineering programmu. Tas nozīmē, ka tiek iedotas tās plašās inženierijas prasmes un pēc tam tu nospecializējies. Jo dzīvē tev varbūt bieži nāksies mainīt amatu – varbūt sāksi kā elektronikas inženieris un beigsi kā IT inženieris vai vispār darīsi kaut ko pavisam citu.
Ieva Siliņa: Kāpēc mēs runājam par STEM krīzi? Kas šajā jomā nav kārtībā?
Tālis Juhna: Problēma ir tajā, ka nepietiekams skaits jaunieši izvēlās studēt matemātiku, fiziku. Iespējams, ka mēs nepietiekami labi un interesanti pasniedzam to skolā un tad ir bailes no šiem priekšmetiem. Mēs esam analizējuši un taisījuši statistiku, ko skolēni izvēlētos, un tur sanāca diezgan liela asimetrija. Ļoti daudzi gribētu studēt STEM, kādi 80% no absolventiem. Bet reāli to izvēlas tikai 20%. Tas nozīmē, ka tā gribēšana ir, bet kaut kas viņus attur no tā, lai studētu matemātiku vai citas STEM nozares.
Iespējamā misija ir ļoti labs atbalsts, kur var pieteikties jebkurš, kurš 2 gadus grib strādāt kā skolotājs STEM jomā. Šīs misijas galvenais uzdevums ir stiprināt pasniedzēju un skolotāju kapacitāti reģionos. Mēs esam iesaistījušies ar metodisko atbalstu skolotājiem, lai palīdzētu viņiem labāk sagatavoties priekšmetiem. RTU palīdz ar eksperimentu plānošanu un ar praktiskām darbiem, un tad skolotājs jau skolā var strādāt ar skolniekiem.
Vairāk klausies raidījuma “Prāts izglābs pasauli” ierakstā: