Radio SWH raidījumu ciklā “Ziņu detektīvs” Agnese Vasermane šonedēļ pievēršas Čehijai, kur parlamenta vēlēšanas notikušas uz politisko satricinājumu un informatīvo manipulāciju fona. Tieši šis vēlēšanu cikls izgaismojis, cik plaši un agresīvi dezinformācija spēj ietekmēt sabiedrību un politisko dienaskārtību.
Oktobra sākumā Čehijā notika parlamenta vēlēšanas, kurās uzvaru guva populistu partija “Neapmierināto pilsoņu akcija” (ANO), iegūstot nepilnus 35% balsu un 80 vietas parlamentā. Tās līderim, miljardierim un bijušajam premjerministram Andrejam Babišam Čehijas prezidents Petrs Pavels uzticēja jaunās valdības veidošanu.
ANO partija noslēgusi koalīcijas līgumu ar galēji labējo “Brīvība un tiešā demokrātija” (kas pieprasījusi referendumu par Čehijas izstāšanos no Eiropas Savienības) un labēji populistisko “Autobraucēji sev”. Jaunās valdības sastāvu plānots paziņot decembrī, un tiek prognozēts, ka Čehijas ārpolitika un attiecības ar Ukrainu varētu mainīties.
Jau pirmajās dienās pēc vēlēšanām Čehijas parlamenta apakšnama ēkā tika noņemts Ukrainas karogs, kā to lika jaunais apakšnama spīkers Tomio Okamura no partijas “Brīvība un tiešā demokrātija.” Politiķis šo soli publiski iemūžināja un sociālajos tīklos publicētajam video skatījumu skaits sasniedza tūkstošus.
Taču pašas vēlēšanas aizritēja plašu dezinformācijas kampaņu un informatīvo manipulāciju ēnā. Pētniecības platforma “Voxpot” vasaras beigās publiskoja apjomīgu pētījumu, kurā analizēja 16 tīmekļa vietnes, kas sistemātiski izplata Krievijas propagandu un dezinformāciju. Tās atklāja, ka aptuveni 10% šī satura veidoja Krievijas valdības atbalstīto mediju – “Sputnik”, “RT” un “RIA Novosti” – rakstu tulkojumi.
Pētījums parādīja, ka tieši pirms vēlēšanām šo vietņu aktivitāte sasniedza vēsturiski augstāko līmeni, mēnesī publicējot apmēram 4000 rakstu – vairāk nekā visos Čehijas lielākajos medijos kopā.
Arī ziņu aģentūra “Reuters” vēstīja par Čehijas pētnieku grupas atklājumiem – tika identificēti gandrīz 300 anonīmi TikTok konti, kas pastiprināja prokremliskus naratīvus un atbalstīja radikālās partijas tikai dažas dienas pirms vēlēšanām.
Izplatītie vēstījumi bija vērsti pret Rietumiem, NATO un eirointegrāciju. Daži no populārākajiem virsrakstiem vēstīja: “Ukrainā nogalināti jau 1,7 miljoni karavīru”, “Ukraina slīgst parādos un bankrotē”, “Eiropas Komisija iejaucas Čehijas vēlēšanās” un “Itālijas premjerministre Džordža Meloni lieto kokaīnu”.
Eksperti norāda, ka šie konti darbojās kā troļļu fermas – tie veidoja, dalījās un atzīmēja ar “patīk” viens otra saturu, mākslīgi palielinot video redzamību un uzticamības iespaidu.
Čehijas analītiķu grupa “Online Risk Labs” lēš, ka šie TikTok konti piesaistījuši no 5 līdz 9 miljoniem skatījumu nedēļā – vairāk nekā visu galveno partiju līderu kopējie skatījumi. Gandrīz ceturtā daļa Čehijas iedzīvotāju izmanto TikTok, un pētnieki atzīst, ka šajā platformā ir ļoti grūti cīnīties ar dezinformāciju, jo, pat pēc kontu slēgšanas, tiek veidoti jauni ar tiem pašiem naratīviem.
Tieši šāds ir bijis informatīvais fons, kādā notikušas Čehijas vēlēšanas – ar plašu viltus ziņu apriti, prokremlisku vēstījumu vilni un algoritmu veicinātu dezinformācijas izplatību.
“Ziņu detektīvs” ir Radio SWH raidījumu cikls, kurā žurnāliste Agnese Vasermane pēta un skaidro aktuālākās viltus ziņas un dezinformācijas tendences Latvijā un pasaulē. Raidījums skan katru trešdienu un piektdienu pēc plkst. 12.00 Radio SWH ēterā. Projektu atbalsta Vācijas vēstniecība Rīgā.




