Viens no vecāku izaicinošākajiem brīžiem ir bērnu emocija regulācija, īpaši sarežģītākos brīžos. Raidījumā “Pietura vecākiem” vecāku izglītības treneri no “Centra ZIN” Inga Oliņa un Georgs Rubenis iesaka noderīgas tehnikas, kā regulēt bērna emocijas. “Šīs nosacīti sliktās emocijas (ko mēs uzskatām par sliktām emocijām) patiesībā ir ļoti svarīgas un vērtīgas,” skaidro Rubenis.
Svarīgi vecākiem atcerēties, ka dažādas tehnikas, metodes un instrumentus ir vērts bērniem mācīt un par tiem stāstīt brīžos, kad viņi ir pavisam mierīgi, nevis satraukti, iesaka Oliņa: “Tas, ko es mēģinu bērnam iemācīt, – klausies, tad, kad mēs izregulēsimies, un, piemēram, palēkāsim, uzspēlēsim kādu spēli, izārdīsimies.. Dažreiz ir plaukstiņu spēle, kur es mēģinu noķert plaukstiņu, – es apzināti bērnu izregulēju, un tad mēs mēģinām atregulēties atpakaļ.”
Viens lielisks piemērs ir elpošanas vingrinājums “papūst zupiņu” – saliek rokas šķīvītī, tādā kā bļodiņā un 10 reizes kārtīgi dziļi izpūš. Starp citu, šī tehnika lieliski var palīdzēt arī pieaugušajiem, iesaka izglītības trenere, kura jau dzirdējusi stāstu par bērnu, kurš mammai norādījis, ka vajadzētu “aiziet papūst zupiņu.” Tāpat var palīdzēt gluži vienkārši pavaicāt bērnam viņa domas.
“Mēs: “Klausies, es atceros, ka tev tajā brīdī bija slikti. Kā tu domā, kā es tev varētu palīdzēt?” Kādas metodes, jo visiem viss neder. Varbūt, ka man der elpošana, bet citam bērnam der smaguma sega. Varbūt vienam bērnam der padzerties ūdeni, varbūt citam atkal der izrunāt šīs emocijas,” skaidro Oliņa.
“Tajā brīdī, kad mēs runājam par šīm emocijām, varbūt arī spriedzi, stresu vai vēl kādām citām lietām, atceramies ļoti svarīgu tādu faktoru, ka, piemēram, arī šīs nosacīti sliktās emocijas vai ko mēs uzskatām par sliktām emocijām, patiesībā ir ļoti svarīgas un vērtīgas,” pievienojas Rubenis. Kā piemēru viņš min stresu – saucamais “labais stress”, kas mūs mudina darīt, izpildīt, sasniegt, virzīties uz priekšu, un tad ir “sliktais stress”, kas rada trauksmes sajūtu. “Tas nenozīmē, ka visas emocijas ir sliktas,” rezumē Rubenis.