Ar katru klikšķi mēs atstājam savas pēdas internetā – reizēm nemanot, ka aiz tām var sekot sveši skatieni. Mēs piekrītam, reģistrējamies un dalāmies, bieži vien nedomājot, kam un kāpēc. Raidījumā “Kiberpēdas” Datu valsts inspekcijas direktore Jekaterina Macuka stāsta, kā cilvēki vieglprātīgi izturas pret saviem datiem un kāpēc datu aizsardzība sākas ar vienu apzinātu klikšķi.
“Mēs no sākuma mācam, un tikai tad, ja neievēro – sodām,” saka Macuka, skaidrojot, ka inspekcijas darbs nav tikai kontrolēt, bet arī izglītot sabiedrību, “Mēs palīdzam gan uzņēmumiem, gan iestādēm saprast, kā aizsargāt cilvēku datus.” Naudas sodu valsts iestādēm nav, bet pārkāpumi tiek publiskoti – “tas ir tāds “shame and blame” princips,” viņa piebilst.
Lai saprastu, cik apzināti cilvēki rīkojas ar saviem datiem, inspekcija veica sociālu eksperimentu. “Mēs piedāvājām jauniešiem atdot savus un vecāku datus apmaiņā pret iespēju laimēt “iPhone”,” stāsta Macuka. Rezultāti bijuši satraucoši: “No 160 cilvēkiem tikai 30 teica, ka paturēs savus datus. Pārējie atdeva visu.” Eksperiments pierādīja, cik maz vajag, lai cilvēks atteiktos no privātuma – pietiek ar balvu.
“Mūsu sabiedrība ir mazliet bipolāra,” viņa turpina, “Vieni saka – man nav ko slēpt, atdošu visu. Citi kļūst pārlieku piesardzīgi tur, kur to nemaz nevajag.” Šī attieksme rada paradoksu – cilvēki atklāj datus sociālajos tīklos, bet baidās tos norādīt oficiālos portālos. Macuka uzsver: “Lielākā kļūda ir ātrais klikšķis. Cilvēki akceptē visu un atdod datus, pat nepaskatoties, kam tos sniedz.”
Viņasprāt, īpaši svarīgi ir saprast, kas slēpjas aiz sīkdatņu paziņojumiem: “Sīkdatnes pašas par sevi nav bīstamas, bet, ja apstiprinām visu pēc kārtas, mēs atveram durvis personalizētām reklāmām. Reklāmas vairs nav uzbāzīgas – tās ir uzbāzīgas tieši tev.” Macuka brīdina arī par “tumšo rakstu” jeb “dark patterns”, ko izmanto lielie uzņēmumi: “Vai tiešām kompānija ar miljardu peļņu nezina, ko dara? Protams, zina.”
Lai mainītu sabiedrības domāšanu, Datu valsts inspekcija sāk kampaņu “Klikšķis bija nieks”. “Mēs braucam uz skolām un stāstām jauniešiem par datu aizsardzību. Bet pats svarīgākais – mēs aicinām viņus pašus šo tēmu izskaidrot vienaudžiem,” stāsta Macuka, atgādinot, “Internetā mēs neesam anonīmi. Katrs klikšķis ir pēda – un katra pēda ir izvēle.”
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma “Kiberpēdas” saturu atbild AS “Radio SWH”.




