piektdiena, 28. novembris
SākumsSabiedrībaLai neaizmiglojas acis! Ieteikumi no PTAC, kā nepazaudēt naudu svētku iepirkšanās drudzī

Lai neaizmiglojas acis! Ieteikumi no PTAC, kā nepazaudēt naudu svētku iepirkšanās drudzī

Svētku iepirkšanās sezona izceļ ne tikai atlaides, bet arī arvien viltīgākus digitālos trikus, kas paredzēti, lai cilvēks nospiestu “pirkt” vēl pirms padomā. Raidījumā “Kiberpēdas” Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) eksperte Zanda Dāvida skaidro, kā platformas manipulē ar izvēlēm un kāpēc risks pieaug tieši tagad. Svētku laikā patērētāji biežāk pieņem impulsīvus lēmumus, un tieši to izmanto maldinātāji, viņa norāda.

Dāvida uzsver, ka tumšie modeļi jeb “dark patterns” šajā periodā kļūst agresīvāki. “Digitālo pakalpojumu akts aizliedz šīs maldinošās prakses. Tās ir interfeisa daļas, kas jūs it kā piespiež pieņemt lēmumus,” viņa skaidro. Tipiski piemēri ir viltus steidzamība, “vēl tikai dažas preces” paziņojumi un vizuāli izceltas pogas. “Jūs atverat mājaslapu un redzat tikšķošu pulksteni, kas rada sajūtu – ātri pērc,” piebilst eksperte. Šāda taktika apelē bailēm – palaist garām iespēju.

Uzmanību prasa arī automātiski uzliktie ķeksīši, kas patērētājam nemanāmi pievieno papildu pakalpojumus. “Automātiski salikti ķeksīši nav atļauti. Tas tiek uzskatīts par maldinošo modeli,” atgādina Dāvida. Daļa veikalu arī manipulē ar atlaidēm, īsi pirms akcijas mākslīgi paceļot sākotnējo cenu. Tāpēc eksperte iesaka pārbaudīt cenu vēsturi un neļauties “akcijai”, kas radīta tikai vizuāli. Šis ir biežs “Melnās piektdienas” triks.

Būtisks risks ir digitālie pirkumi, ko veic bērni, jo spēles veidotas tā, lai rosinātu impulsīvas darbības. “Manā gadījumā bērns bija iepircies “Roblox” spēlē,” stāsta Dāvida. Šis piemērs atgādina, ka iekrist var ikviens, pat tie, kas ikdienā analizē šos procesus. Svētku laikā bērni tiešsaistē pavada vairāk laika, tāpēc jāaktivizē pirkumu ierobežojumi. Vecākiem jāseko maksājumu iestatījumiem un jārunā ar bērniem par digitālo vidi.

Sarunā pieminēts arī Digitālo pakalpojumu akts, kas dod patērētājiem jaunas tiesības. “Cilvēkam ir jāsaprot, ka viņš var rakstīt platformai, un platformai ir pienākums sniegt atbildi,” skaidro Dāvida. Šogad PTAC saņēmis 57 sūdzības, pārsvarā par bloķētiem kontiem sociālajos tīklos un spēlēs. Ja platforma neatbild vai ignorē, lietu var virzīt tālāk ar PTAC starpniecību. Vajadzības gadījumā tā nonāk Eiropas Komisijā vai attiecīgās valsts uzraugā.

Noslēgumā Dāvida izceļ svarīgākos padomus svētku sezonai. “Neļauties šai steigai. Papētīt cenu, papētīt atlaidi,” viņa saka. Tikpat būtiski ir pārbaudīt, vai grozā nav parādījies kas nepasūtīts, un vai veikals norāda reālu uzņēmumu un kontaktus. Eksperte atgādina, ka bezmaksas izmēģinājumi bieži kļūst par maksas abonementiem, ja tos neatceļ. “Tumšie modeļi kļūst izsmalcinātāki, bet galvenais ierocis pret tiem ir zināšanas un pacietība,” viņa rezumē.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma “Kiberpēdas” saturu atbild AS “Radio SWH”.

LĪDZĪGI RAKSTI

KOMENTĀRI

0 Komentāri
Jaunākie
Vecākie Populārākie
Inline Feedbacks
Rādīt visus komentārus

CITI LASA

Ziņu detektīvs: dezinformācija Igaunijā – prokremliski naratīvi, sabiedrības šķelšana un kultūras “atcelšanas” mēģinājumi

Igaunijas informatīvajā telpā pēdējos mēnešos atkal aktivizējušies gan prokremliski vēstījumi, gan iekšējās dezinformācijas kampaņas, un tas šonedēļ kļuva par galveno tematu raidījumā “Ziņu detektīvs”,...

POPULĀRĀKIE