Komunikācijā ar pusaudzi daudzi vecāki piedzīvo grūtus brīžus. Lai spētu saprast, kas notiek ar šo jauno cilvēku, raidījumā “Pietura vecākiem” vecāku izglītības treneri no “Centra ZIN” Inga Oliņa un Georgs Rubenis skaidro, kāpēc svarīgi pievērst uzmanību pusaudža emocijām, arī vajadzībām, ne tik ļoti uzvedībai.
“Vecākam patiesībā arī tajā komunikācijā, konfliktu risināšanā ar bērniem, it sevišķi ar pusaudžiem, ir nepieciešams atpazīt un sajust, un saprast, kas ir tās vēlmes un vajadzības, kāpēc tā uzvedība, attieksme vai teiktais šobrīd ir tāds,” teic Rubenis. Uz ko Oliņa norāda, ka pievēršam uzmanību gandrīz ne tik daudz tai uzvedībai, bet šajā gadījumā – emocijai: “Vai es tevi aizvainoju ar savu repliku? Piedod, lūdzu, es negribēju tevi sadusmot vai es negribēju kaut kā aizrādīt.”
Tas gan nenozīmē tādu kā iekāpšanu terapeita kurpēs, jo tiklīdz vecāks būs nedabisks vai neautentisks, pusaudzis to sajutīs un aizmuks vēl tālāk. “Ir vērtīgi adresēt un saprast, kas aiz tā slēpjas – kāda emocija. Ļaut biežāk sev piekāpties. Neieejam šajā pozā, ka man šī te katra cīņa ir kaut kādā veidā jāizcīna un jāparāda viņam, ka viņš vēl ir knēvelis, kurš vēl neko nesaprot,” paskaidro vecāku trenere.
Viņa turpina: “Ja mēs nākam no šādas pozīcijas, jūs to cīņu esat zaudējuši jau tagad. Biežāk esam tādi pieļāvīgāki, – nē, viņi neuzkāps (uz galvas – aut.), ja viņi jutīs, ka tas ir godīgi, un jūs godīgi – “Zini, es pilnīgi nepamanīju, kā es tā pacēlu balsi un tiešām nefeini šo te komentāru tev izteicu, lūdzu, piedod. Man vajadzēja kaut kā citādāk to pateikt vai mierīgāk tev to pateikt.” Dodiet viņiem šo modeļus, kurus jūs gribat, lai viņi arī dzird un pieredz.”
Labs jautājums, ko vecāks var sev pavaicāt, – kas ir tas, ko es dienas beigās vēlos izaudzināt, iesaka Rubenis: “Vai es gribu izaudzināt jēriņu, kas vienmēr, kad jēriņam kāds cits kaut ko pateiks, to simtprocenti ievēros un nebūs tam jēriņam pašam savas domas, un vēlmes, un sapņi, vajadzības vai tomēr – tas mans mērķis ir tāds, ka dienas beigās tur ir nobriedis, jauns cilvēks, kurš ir spējīgs artikulēti izpaust savas vēlmes, vajadzības, salāgot tās ar apkārtējo pasauli un arī mērķtiecīgi kaut kādā labvēlīgā veidā tās piepildīt?”
Cīņa ar pusaudzi, viņu apslāpējot, var panākt pretēju efektu. “Viens, – vai nu tiešām es ieņemu šo te jēriņa lomu, otrs – es varbūt arī vienkārši pārtraukšu komunicēt, tāpēc ka man ir nepatīkami – tu visu laiku mani kritizē, mūsu vienošanās īstenībā nav vienošanās, bet tā ir tāda vienpusēja direktīva, kas iznāk no tavas puses,” skaidro Oliņa.