otrdiena, 2. jūlijs
SākumsRadio SWHSaka RīgaKā Rīga risina jautājumus par pedagogu trūkumu?

Kā Rīga risina jautājumus par pedagogu trūkumu?

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas vadītāja Laima Geikina atbild uz jautājumiem par aktualitātēm Rīgas izglītības sistēmā.

Šobrīd visā Latvijā trūkst pedagogu. Ko Rīga dara lietas labā, lai galvaspilsētas mācību iestādēs piesaistītu mācībspēkus?

Pirmkārt, mēs sakām paldies tiem pedagogiem, kas ir skolās un kas nepamet skolas. Bieži vien pedagogu trūkuma jautājums ir ciešā saistībā ar sabiedrības attieksmi pret profesiju. Un tas, ko Rīga šobrīd ir apņēmusies darīt, ir runāt ar sabiedrību un aicināt izcelt to labo un novērtēt šīs profesijas vērtību. Jo patiesībā mēs skolotājiem atdodam pašu svarīgāko un vērtīgāko, kas mums ir – mūsu bērnus.

Rīga sniedz atbalstu skolotājiem ar dažādiem atbalsta mehānismiem. Labumu grozā ietilpst atlaides sabiedriskajā transportā, iespējas mācīties – mēs finansiāli atbalstām tos, kuri turpina studijas vai pārkvalificējas. Mēs esam devuši prioritāras iespējas pedagogu bērniem gan rindā bērnudārzos, gan arī skolā tikt tur, kur vecāki ir izvēlējušies. Ir dažādas gada balvas, lai cildinātu katru gadu ne tikai dažus izcilākos pedagogus, bet atrast ikvienā skolā kādu izcilu, ar kuru mēs varētu lepoties visā Rīgā.

Ko Rīga dara, lai celtu pedagogu atalgojumu?

Rīgas iespējas salīdzinājumā ar Pierīgas iespējām ir daudz ierobežotākas, jo līdz šim Latvijā ir īstenots netaisnīgs tā dēvētais reģionālais koeficients, kur Pierīgas pašvaldības no nacionālā līmeņa finansējuma saņem par 1,17% vairāk finansējumu pedagogu atalgojumam nekā Rīga. Neraugoties uz visu to, Rīga ir spējusi no savas puses šogad pielikt skolotāju atalgojumam nepilnus 17 miljonus. Valsts arī no savas puses pielika 44 miljonus, tā kā kopumā pedagogu atalgojuma grozam ir nākuši klāt apmēram 60 miljoni.

Vai skolu tīklu optimizācija var palīdzēt samazināt skolotāju deficītu?

Rīgas gadījumā nē, jo mēs jau pēdējo 20 gadu laikā sekojuši līdzi skolu tīkla efektivitātei. Rīgā, iespējams, sakārtosim vairāk vidējās izglītības pakāpes tīklojumu, bet pamatskolas paliks turpat, kur tās jau ir. Mūsu uzstādījums ir, ka pašvaldībai jānodrošina obligātā izglītība un pamatskolām ir jābūt kvalitatīvām un pēc iespējas tuvāk mājām. Tas nozīmē, ka pedagogi būs vajadzīgi tādā pat apjomā kā šobrīd.

Mēs veidojam atbalsta mehānismus starp skolām un aicinām skolas sadarboties savā starpā. Viens no labiem piemēriem ir Mežciema pamatskola un sākumskola, kur ir izveidota Jauno pedagogu skola – jaunie skolotāji, kuri ienāk skolās, tiek īpaši atbalstīti ar mentoru atbalstu un savstarpēju sadarbību, stundu vērošanu, kur viens otram palīdz.

Vairāk klausies raidījuma ierakstu:

LĪDZĪGI RAKSTI

KOMENTĀRI

0 Komentāri
Inline Feedbacks
Rādīt visus komentārus

CITI LASA

Jauna ēra Latvijas zivjsaimniecībā jeb Kā nozari ietekmēs revolucionārais akvakultūras inovāciju infrastruktūras centrs

Latvijas akvakultūras nozare piedzīvo ievērojamu attīstību, pateicoties jaunajam akvakultūras inovāciju infrastruktūras centram zivju audzētavā “Tome”. Tā vadītājs Ivars Putviķis, kurš ir arī "Bior" zivju...

POPULĀRĀKIE