Sensacionālu debiju vaasarā “Tet Rally Latvia” piedzīvoja rallija pilots Mārtiņš Sesks un stūrmanis Renārs Francis. Raidījumā “Ar dziesmu par dzīvi” Sesks pastāsta par sacensību tumšo pusi, proti, smagām avārijām – kā ar tām kopā ar stūrmani Franci tiek galā, vai tiek izmantota arī kāda profesionāla palīdzība un kā pēc avārijām ir atkal sēsties pie stūres.
“Tā, protams, nav vienkāršākā lieta – ne pati avārija, ne pēc tam šīs te sekas. Pavisam noteikti ir svarīgi izanalizēt, kāpēc tas notika, lai mums būtu skaidrs, ko nedarīt vai ko tieši darīt, lai tas neatkārtotos, un tas varbūt pat nav ne tikai par avārijām – ir daudzas citas kļūdas, kuras ir iespējams pieļaut rallija laikā. Jebkura kļūda, kura notiek, ir svarīgi to izprast un izanalizēt, un veikt pēc tam secinājumus, un preventīvas darbības nākotnē,” stāsta Sesks.
Tikpat svarīgi ir arī uzturēt veselīgu klimatu pilota un stūrmaņa starpā. “Loģiski, ka tā ir viena no šīm lietām, – lai mums ir tā atklātība savā starpā. Jā, sacensību laikā ir bijuši, – ja ir kaut kādi asāki momenti, mēs nevaram uzreiz sākt skaidroties sacensību vidū: “Hei, kāpēc tu tā? Kāpēc tu šādi?” Bet tās lietas, protams, ir jāizrunā, lai mums šis te mikroklimats ir mierīgs un tīrs, un katrs varam koncentrēties uz savu darbu,” skaidro autosportists.
Savukārt, kā ir ar emocijām, sēžoties pie stūres pēc avārijām, Sesks stāsta: “Man personīgi ir tā, ja es atrodu šo cēloni un ja es to varu izanalizēt un saprast, kā es varētu vairs nedarīt, tad, protams, paiet laiks – kāda viena divas sacensības, kamēr tu atkal ieej ritmā, bet tad vismaz ir vieglāk sadzīvot, jo tu zini. Tad ir, protams, šīs te avārijas, kas ir vairāku apstākļu sakritība, kopums, kur ir nedaudz pa kļūdai, nedaudz kaut kam citam, kur tev nav īsta skaidrojuma. Tad ir grūtāk, jo tu īsti nezini, kāpēc tas tā notika.”
Viņš turpina: “Bailes varbūt piezogas tajā brīdī – mums ir bijušas arī tādas reizes, kad nav viena avārija, bet, kad, piemēram, seko tev kādas divas vai trīs pēc kārtas. Piemēram, brauc divas trīs sacensības, un ir divas trīs avārijas – lielākas vai mazākas, bet, piemēram, kaut kāda šī te kļūda. Tad gan tā ir pēc tam problēma, un ir vajadzīgs ilgāks laiks, lai savāktos, jo tad tu vienā brīdī nesaproti, kas vispār notiek.”
Taujāts par to, vai tiek izmantota arī kāda profesionāla palīdzība, rallija pilots atbild apstiprinoši: “Jā, man ir arī sporta psihologs un arī ir psihologs, kas man brauc, kā mentālais treneris, līdzi uz sacensībām, tāpēc – jā, mēs darām visu, lai mēs būtu maksimāli gatavi (un – aut.) varētu performēt par 100 un 110 procentiem.”
Pilnu raidījumu “Ar dziesmu par dzīvi” klausies ierakstā!