“Ja tu neesi redzams sociālajos tīklos, tad tevis nemaz nav” – šī sajūta mūsdienās ir kļuvusi par daudzu jauniešu ikdienu. Redzamība internetā nereti tiek pielīdzināta vērtībai, bet “Centra ZIN” vecāku izglītības trenere Inga Oliņa un Georgs Rubenis raidījumā “Rītdienas maršruts” brīdina – pārmērīga atkarība no “laikiem” un sekotāju skaita var būt bīstama emocionālajai veselībai un pašvērtībai.
Daudzi jaunieši domā – ja viņi nepublicē bildes vai video, tad viņi it kā vispār neeksistē, atzīst Oliņa. Šī pārliecība rada spiedienu nemitīgi būt klātesošiem sociālajos tīklos, lai tikai nezaudētu savu vietu draugu vai sekotāju acīs. “Daudzi jaunieši jūtas tā, ka, ja viņi nav redzami sociālajos tīklos, tad viņu vispār nav. Tas rada ilūziju, ka vērtību nosaka “laiki” un sekotāju skaits,” viņa norāda, pievēršot uzmanību šīs problēmas mērogam.
Vienlaikus eksperte skaidro, ka ne vienmēr aktivitāte internetā nozīmē zemu pašvērtējumu. Daudzi izvēlas dalīties ar saviem novērojumiem, pieredzi vai radošām idejām, jo vēlas būt atklāti un drosmīgi. “Sociālie tīkli var būt veselīga pašizpausme, ja dalāmies ar to, kas mums ir svarīgs, tomēr robeža starp veselīgu atklātību un atkarību no atzinības ir ļoti šaura,” uzsver Oliņa. Tāpēc īpaši būtiski ir apzināties, kā sociālo tīklu lietošana ietekmē mūsu garastāvokli.
Cilvēka patiesā vērtība neslēpjas “īkšķīšos” vai “sirsniņās”, bet gan kvalitatīvās attiecībās ar ģimeni un draugiem. Tieši šīs attiecības nodrošina drošības sajūtu, palīdz saglabāt pašvērtību un ļauj būt patiesiem. “Drauga pienākums nav vērtēt, bet būt klāt, kad tev tas ir vajadzīgs,” atgādina Oliņa, norādot, ka atbalsts reālajā dzīvē ir daudz nozīmīgāks par atzinību ekrānā.
Raidījuma noslēgumā eksperti uzsver – redzamība nav tas pats, kas vērtība. Ikviens var būt redzams sociālajos tīklos, bet tas nenosaka cilvēka patieso būtību. Pašvērtība rodas no tā, cik dziļas un kvalitatīvas ir tuvākās attiecības, un to nevar izmērīt ar “īkšķīšu” vai sekotāju skaitu.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma “Rītdienas maršruts” saturu atbild AS “Radio SWH”.