Latvijas jaunieši internetā jūtas droši – viņi iepērkas, izmanto e-pakalpojumus un pārvalda savus kontus, taču aptauja “Tavs digitālais es” rāda: tikai 0,5% skolēnu skolā ir apguvuši zināšanas par digitālo identitāti. Pārējie paļaujas uz intuīciju. Par to raidījumā “Kiberpēdas” stāsta “Datorium” vadītāja Anžela Džafarova un “SK ID Solutions” Latvijas filiāles vadītāja Ludmila Bērica.
“Visbiežāk kļūdas pieļaujam sava slinkuma dēļ – pieceļamies, atstājam datoru vaļā un aizejam,” saka Bērica, piebilstot, ka daudzi jaunieši “Smart-ID” kodus apstiprina autopilotā, pat neiedziļinoties, ko tie nozīmē. “Lielākā daļa apstiprina, neskatoties,” viņa piebilst. Tieši šo neuzmanību Bērica uzskata par lielāko drošības risku.
Savukārt Džafarova uzsver, ka problēma nav tikai paradumos, bet arī izpratnē. “Ap septīto, astoto klasi vēl nav skaidrs, kas ir profils – e-pasts, e-klase vai kāda lietotne,” viņa saka. Jaunieši bieži aizmirst paroli un veido jaunu kontu, neapzinoties, ka ar to var apdraudēt savu digitālo identitāti. Šāds vieglums vēlāk maksā dārgi – īpaši, nonākot darba tirgū.
Drošība, pēc Bēricas teiktā, sākas ģimenē: “Vecāki telefonu bieži uztver kā rotaļlietu, nevis rīku kopīgai darbībai.” Viņasprāt, tieši vecāku piemērs māca bērniem, kā lietot ierīces jēgpilni. “Nāc kopā, sameklēsim restorānu vai apskatīsim, kā aiziet līdz tam – bērns redz, ka tehnoloģija ir instruments, nevis rotaļa,” paskaidro eksperte.
Zināšanu plaisa gan paliek. “Tikai pusprocents jauniešu skolā ir apguvuši šīs prasmes,” atgādina Bērica, “Tas nozīmē, ka zināšanas ir ļoti atšķirīgas – atkarīgas no ģimenes.” Savukārt Džafarova piebilst, ka jaunieši pārsvarā patērē saturu, nevis to rada. “Ir jāattīsta pārliecība, ka tu vari veidot – programmēt, filmēt, dizainēt,” viņa saka, uzsverot radošuma un digitālās izglītības nozīmi.
Noslēgumā Bērica dod vienkāršu, bet trāpīgu padomu: “Nespiest uz nesaprotamām saitēm. Ja ir aizdomas, ka kaut kas nav kārtībā, pajautā draugam vai vienkārši izdzēs.” Viņa atgādina, ka drošība sākas ar ieradumiem, nevis tehnoloģijām: “Digitālajā pasaulē pasargāts ir tas, kurš domā pirms klikšķina.”
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raidījuma “Kiberpēdas” saturu atbild AS “Radio SWH”.