Kāpēc daži cilvēki iemācās vieglāk, salīdzinot ar citiem, piemēram, kādas jaunas prasmes un kāpēc ikkatram ir svarīgi arī iemācīties mācīties, raidījumā “Prāts izglābs pasauli” skaidro klīniskais psihologs, Latvijas Universitātes (LU) pasniedzējs un pētnieks Edmunds Vanags.
“Skaidrojumi var būt dažādi,” par to, kāpēc vieni iemācās vieglāk nekā citi, stāsta Vanags, “Viens, kas man nāk prātā, ir saistīts ar mācīšanās iemaņām, jo arī mācīšanās kā process ir saistīts ar noteiktām prasmēm – cik labi es pats spēju regulēt, piemēram, mācīšanās tempu, vai es protu tikt galā ar diezgan sarežģītiem tekstiem, vai es protu pierakstīt svarīgāko, vai es protu pats sevi pārbaudīt, cik labi esmu kaut ko iemācījies.”
Mācīšanās iemaņas cilvēkiem nav vienādas vai līdzīgas. “Kādam tās varbūt ir labākā prasmju līmenī, kādam drusku zemākā, un tas lielā mērā nosaka to, ka viens varbūt ātrāk apgūst vienu un to pašu materiālu,” viņš paskaidro. Vai sanāk tā, ka pirms mēs mācāmies kādas prasmes, mums ir jāiemācās mācīties?
“Jā, tā šobrīd ir viena no kompetencēm,” norāda speciālists, “Tā ir OECD kompetence, kas arī ieviesta Latvijas izglītības sistēmā – “Skola 2030” – visiem zināmais izglītības standarts. Arī tur starp daudzām citām kompetencēm ir šī pašvadīta mācīšanās jeb mēdz teikt vēl – mācīties mācīties kompetence.” Uzsvars šajā kompetencē ir par to, kā mēs mācāmies.
Tomēr, ja cilvēkam ir jau pāri skolas vecumam, ko darīt tādā gadījumā? “Es domāju, ka tur arī nekas nav zaudēts un pilnīgi noteikti var apgūt kādu jaunu paņēmienu,” iedrošina Vanags, “Ir tādi zināmi triki vai paņēmieni, vai, kā mūsdienās mēdz teikt, “lifehacks”, kas palīdz mums kaut ko ietaupīt laika vai resursu ziņā. Ja man ir pāris šādi triki, kā es varbūt varu labāk saprast sarežģītas lietas, kāpēc tās tagad neiemācīties?”
Pilnu raidījumu “Prāts izglābs pasauli” klausies ierakstā!