otrdiena, 18. marts
SākumsDzīvesstilsVai vienīgais, kā bērnam kaut ko iemācīt, ir caur stingru disciplīnu?

Vai vienīgais, kā bērnam kaut ko iemācīt, ir caur stingru disciplīnu?

Raidījumā “Pietura vecākiem” vecāku izglītības treneri Inga Oliņa un Georgs Rubenis no “Centra ZIN” šķetina kāda vecāka viedokli par to, ka vienīgais veids, kā varam bērnam kaut ko iemācīt, ir caur stingru disciplīnu. “Mans vienīgais uzdevums kā vecākam ir būt tam stingrajam, autoritatīvajam cilvēkam, kas spiež bērnu īstenot tās lietas, kas ir viņa paša pienākumi,” vecāka viedokli raksturo Rubenis.

“Es gribētu teikt – “good luck” (lai veicas – aut.)! Parunāsim, kad jūsu bērnam būs 15, 16, 17,” teic Oliņa, piebilstot, ka vecāks var būt autoritāte, taču autoritārais veids attiecībā pret bērnu drīz vien var radīt vēlmi atvasē distancēties no šīm attiecībām. Nereti šādā modelī bērns vai jaunietis var ierauties sevī, pat tādā iekšējā depresijā, aizrauties ar paškaitējumu, distancēties no citiem cilvēkiem vai tieši pretēji – norādīt vecākiem, ka viņi vairs nav autoritāte.

“Šeit es, iespējams, sākšu pastiprināti lietot dažādas apreibinošas vielas, vispār mana uzvedība var sākt būt devianta un agresīva (uzvedības pasliktināšanās), tāpēc ka mēs ilgi tā nevaram izturēt. Tā ir emocionāla vardarbība pret kādu. Iedomājaties, ka jums ir šāds priekšnieks, kurš jums tā saka. Cik ilgi jūs izturēsiet?” skaidro vecāku trenere.

Savukārt Rubenis atminas žurnālā lasīto, kur veidots pārskats par pēdējā gadsimta lielākajiem diktatoriem, kas pasaulē ir bijuši, iekļaujot īsu aprakstu par viņu bērnību. “Katram no tiem, mūsdienās pie varas esošajiem lielajiem agresoriem un diktatoriem, ir bijusi diezgan skarba un izaicinoša bērnība caur šāda veida ārkārtīgi spiedošām lietām vai agresijām no vecāku puses,” viņš stāsta.

“Mēs savu pieaugušā uzvedību nevaram attaisnot – zini, man bērnībā tā bija, tāpēc es arī, kā teikt, moku savu nabaga atvasi,” pievienojas Oliņa, “Vardarbībai ir dažādas formas. To jau mēs pēc tam redzam skolēnos, kuri iet skolā. Tas velkas kā tāds liels kopums, kur attiecīgi šīs, iespējams, nelabvēlīgās vai varas un pazemības pozīcijas tiek pārnestas uz skolas vidi. Šis bērns – vienīgais, ko viņš ir redzējis, ka tikai ar spēku, tikai ar varu es varu panākt savu gribu. Tas ir modelis, kuru viņš pēc tam izmanto tālāk vai, nu, ir arī upuris.”

LĪDZĪGI RAKSTI

KOMENTĀRI

0 Komentāri
Jaunākie
Vecākie Populārākie
Inline Feedbacks
Rādīt visus komentārus

CITI LASA

“Es esmu priecīgs!” Hokejists Kaspars Daugaviņš atgriežas Latvijas izlasē – cīnīsies par vietu sastāvā

Lieliskas ziņas hokeja draugiem – hokejists Kaspars Daugaviņš atgriežas Latvijas izlasē un cīnīsies par vietu sastāvā. Raidījumā “Vakara sporta stunda” Daugaviņš stāsta par saviem...

POPULĀRĀKIE