ceturtdiena, 2. oktobris
SākumsDzīvesstils“Klasē viņu izsmej, un neviens negrib sēdēt blakus..” Kā vecākiem reaģēt uz...

“Klasē viņu izsmej, un neviens negrib sēdēt blakus..” Kā vecākiem reaģēt uz atstumtību skolā

Ko darīt, ja bērns klasē paliek malā vai pat tiek izsmiets? Raidījumā “Pietura vecākiem” par šo vecākiem un bērniem sāpīgo tēmu sarunājas “Centra ZIN” vecāku izglītības programmas trenere Inga Oliņa un Georgs Rubenis. Abi uzsver, ka bērna vieta klases kolektīvā ietekmē viņa pašvērtējumu un ilgtermiņa labsajūtu. Vecāki bieži jūtas bezspēcīgi, ja redz, ka viņu bērns neiekļaujas klases hierarhijā, un meklē atbildes, kā pareizi rīkoties.

“Kā vecākiem reaģēt, ja ir daži bērni, kas klasē kļūst par šīm “zvaigznēm”, bet citi paliek tādā ēnā?” jautā Rubenis. Oliņa stāsta, ka šādi procesi ir dabiski, jo katrā grupā veidojas līderi un citi, kas paliek mazāk redzami. Viņa piebilst, ka svarīgākais ir paskatīties, kā bērns pats jūtas un vai viņam ir citi sociālie kontakti ārpus klases. Bērnam ne vienmēr ir jābūt uzmanības centrā, jo svarīgi ir atrast līdzsvaru un pieņemt bērna individuālās vajadzības.

Vecāki raidījumam ir iesūtījuši konkrētus piemērus, kas atklāj šo problēmu sāpīgumu. “Mana meita vienmēr paliek pēdējā, ko izvēlas sporta stundas komandā. Jā, tas sāp,” raksta kāda mamma. Cits tētis raksta: “Dēls saka, klasē viņu izsmej, un neviens negrib sēdēt blakus, bet skolotāja saka: “Tā bērni mēdz darīt.”” Šie stāsti parāda, ka bērniem nereti nākas saskarties ar atstumtību. Vecāki savukārt meklē risinājumus, kā palīdzēt saviem bērniem tikt ar to galā.

Oliņa norāda, ka skolotājiem ir īpaši svarīgi pamanīt un sekot līdzi šādām situācijām. “Šeit būtu ļoti labi, ja pedagogs ir tas, kas drusciņ, nu, tomēr monitorē to situāciju, kādā veidā mēs esam šī iekļaujošā klase,” stāsta speciāliste, uzsverot, ka skolotāju atbalsts palīdz veidot klases vidi, kur katrs bērns jūtas droši un pieņemti. Tas ir būtiski, lai neveidotos bulinga situācijas un bērni spētu attīstīties veselīgā vidē.

Vienlaikus Oliņa aicina vecākus palīdzēt bērniem atrast vidi, kur viņi jūtas novērtēti un pieņemti tādi, kādi viņi ir. “Varbūt klasē es neesmu pati spožākā, bet man ir cits – dejošana vai teātra klubiņš, kur es jūtos pilnīgi kā pats. Tā arī ir ļoti būtiska lieta – justies pašam labi savā ādā,” viņa stāsta. Bērnam ir svarīgi atrast savu vietu un intereses, kas sniedz gandarījumu. Tas palīdz noturēt pašvērtējumu un sniedz pārliecību par sevi arī tad, ja skolā ir grūtākas situācijas.

Noslēgumā raidījuma vadītāji atgādina, ka bērna popularitāte klasē nav paliekoša un tā var mainīties līdz ar dzīves posmiem. Tomēr sajūta par savu vērtību ir ilgtermiņa pamats, ko vecākiem nepieciešams palīdzēt bērnam apzināties. Vecāku uzdevums ir radīt bērnā pārliecību, ka viņš ir vērtīgs tāds, kāds ir, un viņam nav jātēlo vai jācīnās par vietu uzmanības centrā. Tas ir pamats veselīgai pašapziņai un drošībai par sevi nākotnē.

LĪDZĪGI RAKSTI

KOMENTĀRI

0 Komentāri
Jaunākie
Vecākie Populārākie
Inline Feedbacks
Rādīt visus komentārus

CITI LASA

Ēriks Stendzenieks: “Valdība ir fenomenāli tukša, kaitīga un lēmumus pieņemt nespējīga”

Reklāmas eksperts Ēriks Stendzenieks raidījumā “Virziens” runā ne tikai par savu radošo pieredzi, bet arī par politiku un Latvijas nākotni. Viņa viedoklis ir skarbs...

POPULĀRĀKIE